Lørdag, 16. juli 2022

Du har sikkert ligget søvnløs det meste af natten, fordi du er spændt på, hvorfor jeg er kørt til en totalt ukendt by i Belgien, - af alle lande. Nu udløses spændingen. Jeg vil knap 20 km nordpå over grænsen til ... Belgien, - inde i Holland. Der er en lille by, der i Belgien hedder Baarle-Hertog, men i Holland hedder Baarle-Nassau (CWVJ+87 Baarle-Nassau), Holland). Byen er opdelt i 30 enklaver af Belgien og Holland inde i hinanden. Jeg hørte første gang om det af en DR-korrespondent, der syntes, han ville underholde seerne med denne underlighed. Jeg blev meget forundret og interesseret og det skulle jeg se engang. Det er måske lidt nørdet, men underlige statsdannelser interesserer mig. Man skulle så tro, at det nærmest var en kuriositet nutildags, men det er det ikke. Hvert land tager det meget seriøst og de sidste uløste uenigheder blev først ordnede i 70'erne. Og det er ikke en ny foreteelse. Dannet i 1198, som et lån til en Hertug Baarle-Hertog. Byen har to borgmestre, separat politi, separate skoler osv. Det eneste de på det seneste, de har slået sammen, er brandvæsenet! Det giver vel også god mening. Befolkningen tager det helt roligt. Sproget er det samme, valutaen er den samme og de er egentlig (næsten) ligeglade. I dag var der torvedag og boderne stod i begge "lande" og alle var ligeglade. 

Hvilket land tilhører man så? Landet, hvor ens hoveddør er. Fint, men så er der lige et problem. Hvis nu grænsen går gennem hoveddøren? Så, har huset to husnumre. Det er noget rod, - men det er også sjovt.

Jeg fik lidt frokost på "en grænse" og bagefter kørte jeg videre op til lidt syd for Rotterdam, hvor Rhinen løber ud i havet. Der har dannet sig et delta, men flodbådene sejler der alligevel. De skal formentlig til Rotterdam og omskibe varerne. Napoleon var bange for briterne, så han byggede en borg, som kunne beskyde skibe, der forsøgte at sejle ind i Rhinen uden at have fået lov. Borgen hedder Willemstad og ligner lidt Christiansfeld. Der bor folk i byen, så det er ikke en turistfælde, som sådan.

Vejen hjem gik over på den anden side af floden, som dog nu mere er en sø eller hvad man kan kalde et delta. Broen leder A29 over på den anden bred. Det er flot, imponerende og interessant. På den anden side er der frugtbar landbrugsjord, men mere hyggeligt end i Danmark. Det er der mange steder langs landevejene. Mange træer mellem markerne og hyggelige små byer.

Nu gad jeg ikke mere. Nu bare hjem til hotellet og få et par øl og noget aftensmad. MCen fik dog også lige en tankfuld, så den er klar til i morgen, hvor det går nordpå.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Mandag, 11. juli 2022

Tirsdag, 12. juli 2022

Torsdag, 7. juli 2022 - Til Ahr