Onsdag, 13. juli 2022

Jeg havde planlagt at tage flodbåden op ad Mosel til Bernkasten-Kues, men det skulle vise sig den ikke sejler om onsdagen. Nå, skidt med det. Så tager jeg bare turen til Ürzig (X2H4+9M7 Ürzig). Jeg ville op og se den fine udsigt og samtidig også se de stejle vinmarker. Det var egentlig Michael, der havde anbefalet det og det skulle vise sig, at man kan køre op til udsigterne. Jeg kørte ad bagvejen hjemad til Traben-Trarbach. Bare for at se byen. Jeg parkerede ved flodbreden på den nordlige bydel kaldet Traben. Der var ikke meget liv. Det er der i det hele taget ikke her på egnen. Højsæsonen er ikke indtrådt endnu, så der går kun pensionistturister rundt. Jeg fandt en lille restaurant ved flodbredden, hvor jeg kunne få mig en salat og så køre hjem bagefter. 


Jeg havde et par aftaler om vinsmagning senere på eftermiddagen, så jeg slappede lidt af inden jeg gik ud i byen ved tre-tiden. Jeg kom lidt for tidligt til Clement Busch (https://clemens-busch.de/) (24VH+3R Pünderich). Efter sigende en af de ti bedste producenter i Mosel. En ung dame tog imod og jeg blev ført igennem mange af deres biodynamiske vine. Meget fine og forskellige vine. De producerer kun Rieslig vine og de fleste er fra Grosse Lagen. De får så betegnelsen Grosses Gewächt (GG). Det samme som Grand Cru. 

Grå, rød og blå skiffer
De gror på henholdsvis grå, rød eller blå skiffer og det skal man kunne smage i vinen. Vinene kan købes hos Phillipson Vine (https://philipsonwine.com/producenter/weingut-clemens-busch). Jeg gik videre op til Weingut Karl-Josef Burger (https://www.weingut-burger.de/) (24QJ+RF Pünderich) på hovedgaden. Her var det fruen, der tog imod. Hun var irsk, men havde boet her i over 25 år. Man kunne tydelig høre på hendes engelske, at hun er irsk, men sjovere var det, at det kunne man faktisk også høre på hendes tyske. Hun serverede deres tørre Riesling og de var OK, måske lidt kraftige end Clement Busch's, men ikke nødvendigvis bedre. Senere kom hendes mand og han bød på tre Spätburgunder. En hvid, rosé og en rød. Det mest overraskende var rosévinen. Jeg ville have troet, at det var en hvidvin, så lys var den, men det var meningen, - sagde han. Jeg siger altid til vinsmagninger, at jeg ikke kan købe noget, så jeg vil meget gerne betale for det. Nogle steder, som ved Clement Busch, skulle jeg ikke betale. Her kunne jeg nøjes med 8€. Så har jeg god samvittighed.

Jeg gik straks efter til retauranten Zum Dorfkrug (24RF+4V Pünderich) og fik en dejlig Flammenkuche og bagefter ned til Zur Alten Brennerei (24RJ+W2 Pünderich) for en kop kaffe. Her kunne jeg sidde med udsigt over Mosel og over til vinmarkerne, hvis vine jeg netop havde smagt. Jeg havde en videosamtale med gamle venner fra Vejen om at gå til Grøn Koncert, når jeg kommer hjem Det skal nok blive hyggeligt.

Ürzig med Hochmoselbrücke i baggrunden


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Mandag, 11. juli 2022

Tirsdag, 12. juli 2022

Torsdag, 7. juli 2022 - Til Ahr